Monday 8 April 2013

action speak louder than words

Assalamualaikum ^^




 sekarang nie aku tengok, ramai orang sekeliling aku yang dah berubah. from good to better. Alhamdulillah.

masing2 ada sebab sendiri kenapa berubah. berubah sebab mase, umor, persekitaran dan diri sendiri. berubah untuk family, then it is good. berubah untuk girlfriend, boyfriend....errkkkk.. cam susah sikit kot. tapi kalau berubah niat tu betul. berubah untuk Allah dan diri sendiri. boyfriends or girlfriends as a guidance untuk tegur sekali sekala, then insya Allah. (bf/gf = kawan okkkkk)

bile dah berubah, mesti nak berdakwah. mesti nak orang lain pon rase 'nikmat' berubah. tapi kalau cara tak betul. susah juga'

Alhamdulillah, family and kawan2 yang rapat jenis yang berdakwah through action, bukan nye membebel pasal hukum hakam yang kite sendiri tak pasti.

how to 'berdakwah' through action? my friends and i punye style... wink ^^

situasi 1

shopping beli baju baru...

- babe, baju nie cantik kan.

+ cantik. tapi jarang laaaa. ko rajin nak pakai inner ke??

-malas!

+then cari baju lain la. banyak lagi yang cantik..

-this one??

+cantik juga', tapi atas punggung.

- tu la pasal. tapi cantik

+ kalau nak beli boleh, tapi pakai cardigan labuh la. boleh cover belakang.

-ok. set.

situasi 2

shopping tudung...

-korang, hari tu kan, aku pergi rumah kakak aku. gamble bawak baju kurung tapi tak bawak tudung match color. nak tak nak kene la pakai tudung bidang 50 kakak aku tu. tapi bile dah pakai, tak de la labuh sangat. biase je. sebab tudung yang kite pakai tu, bidang 45, so tak banyak beza.

+ ada gambar tak. nak tengok

- tunjuk  picture.....

-aku rase cam nak beli. ada sape2 nak try beli tak? beli banyak2, dapat murah sikit.

+cam best. boleh la. jom pilih warna....

*i bought 22 pieces of hijab with a low price. for me and my friends, pas tu my adik pulak join menumpang.  puas hati. ^^

situasi 3

beli baju online.....

-korang, hari tu akak terjumpe satu online shop nie jual blouse labuh. nak tengok??

+nak. cantik la kak. akak nak beli ke??

-a ah. akak nak beli. korang ada berkenan tak?

+boleh jugak. labuh, cantik lak tu. tapi kenapa mahal. sob3

-ala,,, tak pe la. mahal sikit, tapi labuh, cantik, sekali sekala. apa salahnye. tak rugi ape2 pon.

+betul gak. dah la susah nak cari baju labuh + cantik cam nie kat kedai. semua nya online...

-ok. korang pilih la. nanti bagi tau akak.

* my housemate beli 4-5 pasang, i beli satu je la. my roomate tak beli satu pon sebab tak de saiz die. bengang je die.  die kecik, kami 'comel'. hahahahahhaha

mula2 kita berdakwah sesama kita. baru boleh ajak orang lain. slow2. konsep kitorang, tak ade paksaan. bile orang berubah kerana terpaksa, susah perubahan tu nak kekal lama.

style kitorang bukan lah style yang keluarkan hukum hakam. selagi kitorang tak yakin dengan hukum sesuatu tu. kitorang akan senyap. just cakap melalui rasional thinking. dalam Islam boleh ke tak. digalakkan ke tak??
think about the pros and cons.

aku lagi prefer orang yang berdakwah cara lembut. semua orang pon cam tu kan. sape suke dengar ceramah  yang memaksa.

contohnya....

the 'no-no' one.


-babe, kitorang nak tengok konsert T-ara. ada tiket free nak join tak??

+hah! konsert?! ko tau tak tengok konsert tu haram!!. lelaki pempuan bebas macam tu. dengan T-ara pakai seksi. solat ntah kemana. baik ko jangan pergi tengok. HARAM tau tak!!

*tapi bile duduk sorang2. kau la ratu/raja melayan kpop. hampeh!!

the one that i prefer.

-babe, kitorang nak tengok konsert T-ara, ada tiket free. nak join tak??

+tiket free?? hehe. aku memang minat kpop, tapi kalau pergi konsert, tak pe la. korang je lah yang pergi

-laaa, kenape pulak, kan ko suke ngan group T-ara tu. ko paling minat Hyomin kan.

+memang la aku minat diorang, tapi bile pikir2 balik. banyak keburukan dari kebaikan pergi konsert tu. contohnye solat. konsert start pukul brape, habis pukul brape?? bile nak solat?? sempat ke? kalau dah keluar dari crowd tu sebab nak pergi solat. confirm susah nak masuk balik dalam crowd. dah tu. aku takut aku yang lupe diri bile kat sane. so tak pe la.

-betul gak ape ko cakap tu. aku pon tak jadi la nak pergi. kalau aku nak gak tengok. aku tengok online je la.  tak penat kaki aku berdiri lame-lame kat sane....

+tau tak pe. jom kite pergi makan, lagi bagus. nomnomnom ^^

*kalau siapa2 ada tiket free konsert maher zain bagi tau k. insya Allah, solat lebih terjaga dan kita tak kan lupe diri ^^.

bukan senang nak berubah, dan aku tak cakap aku ngan kawan2 semua dah totally berubah, but we try to change from ok to better by supporting each other. bile dah berubah, tak perlu la nak paksa orang lain berubah sekali. cakap itu tak boleh, ini tak boleh, sape2 yang kene ceramah macam tu mesti tak suke and susah nak berubah. sometimes, kite tak cakap ape2 pon. tiba2 ada orang tanya beli tudung kat mane?? labuh and cantik. kita tak sedar pon yang through action, kita dah berdakwah. indirectly la kan. tapi, its a good one.

berdakwah through action is much better and its work with me and my friends. besides, action speak louder than words kan.


 so, bile berdakwah kena cool... and be patient. Allah always with those who are patient. ^^


No comments:

Post a Comment